Η νέα αύξηση των δημοτικών τελών του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης σε “λαβύρινθο” διαχείρισης.
Ερμηνευτικές προσεγγίσεις για τις εκλογικές αποτυπώσεις στο Δήμο Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης
Η σύγκρουση της λογικής «ζαμανφουτισμού» και «συνείδησης».
Προς μια πλειοψηφική νίκη των Δημοτών
Μια πρωτότυπη ανιδιοτέλεια! ….
Η δημοτική αρχή στον τομέα Ποιότητα Ζωής & Περιβάλλον υλοποίησε το 13,63 % του προγράμματός της!
Να τελειώνουμε με τα ψέματα ….. να δούμε την πραγματικότητα!
Μα σε τι θεό πιστεύετε; του δικαίου ή της παραποίησης και της απόκρυψης!
Δημοτικό ναυάγιο στην Κοινωνική πολιτική !
Αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία της απερχόμενης δημοτικής αρχής.
Η ηθική κατάπτωση της ψήφου
Ένα βήμα στην παραποίηση δύο βήματα στην απόκρυψη!
ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (ΣΠ. ΚΑΡΑΒΑΣ) – ΔΥΝΑΜΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ (ΒΛ.ΤΣΙΩΤΟΣ) – Σε τι διαφέρουμε
Η επίκληση συστήματος «αξιών» ενόψη της επερχόμενης δημοτικής επιλογής.
Η αξιοπιστία των προεκλογικών δεσμεύσεων του 2019 για τη Δημοτική Αρχή Βλ. Τσιώτου.
Να σπάσουμε τον “Κύκλο της πρόσβασης” και της “Παραπολιτικής”
Αναπλάσεις με “ορίζοντες δημιουργίας” και αξία δημόσιων κοινοχρήστων χώρων
Επικαιρότητα

Η νέα αύξηση των δημοτικών τελών του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης σε “λαβύρινθο” διαχείρισης.

Δημοτικά τέλη Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης

Η κατεύθυνση του γεωγραφικού προσανατολισμού ως καθοριστικό κριτήριο διαμόρφωσης των δημοτικών τελών και οι συνεχιζόμενες ανισότητες.

του Ευσταθίου Π. Σεμιτέλου

Ενόψει της προσεχούς δημόσιας συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης, που θα πραγματοποιηθεί την 19η Δεκεμβρίου 2024 για συζήτηση και λήψη απόφασης σχετικής με το 2ο θέμα με τίτλο : «Λήψη απόφασης για αναπροσαρμογή τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης για το έτος 2025 και εφεξής», η πρόταση της Δημοτικής Αρχής δείχνει ότι ο μέσος όρος των συντελεστών επιβάρυνσης για τα ακίνητα οικιακής χρήσης αυξάνεται κατά 32,8 % ενώ για τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται για οικονομικές δραστηριότητες αυξάνεται κατά 16,8%. Οι εν λόγω αυξήσεις κατά δημοτική κοινότητα κινούνται για τις αντίστοιχες κατηγορίες από 21% έως 44% και από 9,8% έως 17,3%.  Για τις εν λόγω αυξήσεις των δημοτικών τελών αναδεικνύονται μεταξύ των άλλων οι εξής απορίες και ερωτήματα:

  1. Γιατί συνεχίζεται ο συνολικός μέσος όρος των συντελεστών της δημοτικής ενότητας της Ευρωστίνης (3,1940) να είναι μεγαλύτερος της δημοτικής ενότητας Ξυλοκάστρου (3,0485); Γιατί οι Ευρωστίνιοι επιβαρύνονται περισσότερο;
  2. Θα συνεχίσει ο μέσος όρος των συντελεστών οικιακής χρήσης της δημοτικής ενότητας της Ευρωστίνης (1,9800) να είναι μεγαλύτερος της δημοτικής ενότητας Ξυλοκάστρου (1,8200); Γιατί τα Ευρωστινιακά ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κατοικίες επιβαρύνονται περισσότερο;
  3. Θα συνεχίσει ο μέσος όρος των συντελεστών των ακινήτων που χρησιμοποιούνται για την άσκηση πάσης φύσης οικονομικής δραστηριότητας της δημοτικής ενότητας της Ευρωστίνης (4,400) να είναι μεγαλύτερος της δημοτικής ενότητας Ξυλοκάστρου (4,2769); Γιατί οι Ευρωστινιακές επιχειρήσεις να επιβαρύνονται περισσότερο;

Η κατεύθυνση της σύγκλισης για την ισόρροπη ανάπτυξη των δύο ενοτήτων δεν υπηρετείται με την υιοθέτηση των προτεινομένων συντελεστών επιβάρυνσης και η νέα αύξηση των δημοτικών τελών προκαλεί νέες αρρυθμίες ανισορροπίας στις τσέπες των Δημοτών.

Περαιτέρω:

  1. Είναι ικανοποιητική η αιτιολόγηση του χαμηλότερου συντελεστή οικιακής χρήσης των Α, Μ, και Κ. Τρικάλων (1,86) σε σχέση με τον συντελεστή των κοινοτήτων Στομίου, Σαρανταπήχου (2,00) λόγω της γεωγραφικής θέσης;
  2. Πώς αιτιολογείται ο ίδιος συντελεστής (4,00) επαγγελματικής χρήσης των κοινοτήτων Ροζενών, Κορφιώτισσας και Ν. Βρυσούλων ή ο ίδιος (4,8) συντελεστής οικιακής χρήσης μεταξύ των κοινοτήτων Μελισσίου και Στομίου;
  3. Πως δικαιολογείται και πόσο άδικη είναι η τόσο μικρή διαφορά (0,20) των συντελεστών οικιακής χρήσης μεταξύ Ξυλοκάστρου (2,5) και Δερβενίου (2,3);

Η φαινομενολογία ισότητας μεταξύ Ξυλοκάστρου και Δερβενίου με τον ίδιο συντελεστή (4,8) επαγγελματικής χρήσης δεν μπορεί παρά να υπηρετεί μια πολιτική συνέχισης και διεύρυνσης των ανισοτήτων! Ακόμη και τα Χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια απουσιάζουν από το Δερβένι!

Γενικότερα, το θέμα της εμφανιζόμενης διόγκωσης των εξόδων και η υποστηριζόμενη αλλαγή στο τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων σ΄ ένα Δήμο ναι μεν οφείλεται σε πολλαπλούς παράγοντες αλλά το παραγόμενο αποτέλεσμα κάθε νέας διαχείρισης απαιτεί μια συνεχή αξιολόγηση και χρήζει ποσοτικής και ποιοτικής διερεύνησης προκειμένου να μπορούν να απαντηθούν τα ερωτήματα: α) Βελτιώθηκε η αποκομιδή και η εικόνα καθαριότητας; β) Μειώθηκε ή αυξήθηκε με τον ιδιώτη το στενό κόστος της αποκομιδής (εκτός τιμολογιακής ΦΟΣΔΑ και τελών ταφής ); γ) Ισχύει ή όχι ότι η αποκομιδή των απορριμμάτων του Δήμου κατά το 2022 είχε λειτουργικό κόστος 190.000 ευρώ περίπου ενώ σήμερα το κόστος αυτό ανέρχεται σε 1.000.000 ευρώ; Και εάν “ναι”, γιατί;

Ειδικότερα, αναζητούνται επικαιροποιημένα κριτήρια προκειμένου οι συντελεστές επιβάρυνσης να είναι δικαιότεροι. Είναι αυτονόητο ότι τα εν λόγω δημοτικά τέλη είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα και προφανές ότι οι συντελεστές πρέπει να συναρτώνται από τα προκυπτόμενα έξοδα αλλά στο σημείο αυτό λειτουργεί η αδιαφάνεια. Παρότι ισχυρίζεται η Δημοτική Αρχή ότι τα ύψη των δημοτικών τελών πρέπει «να είναι ανάλογα του κόστους παροχής της αντίστοιχης υπηρεσίας και να προσδιορίζονται αντικειμενικά με κριτήριο το βαθμό χρήσεως της υπηρεσίας από κάθε κατηγορία υπόχρεων, σύμφωνα με τη χρήση κάθε ακινήτου», εντούτοις, κανένα στοιχείο (με εξαίρεση τα τετραγωνικά) δεν δίνει στην πρότασή της περί αυτού. Αυτή είναι η αιτία που οδηγεί σε αυξημένο βαθμό αυθαιρεσίας των συντελεστών επιβάρυνσης και εμφάνισης αδικιών.

Απαιτείται αναθεώρηση των κριτηρίων που διαμορφώνουν τις κατηγορίες των συντελεστών επιβάρυνσης και επικαιροποίηση στα δεδομένα του σήμερα. Η Δημοτική Αρχή όμως δεν δείχνει διατεθειμένη ή αδυνατεί να προχωρήσει στο σχετικό εξορθολογισμό και σε μια δικαιότερη κατεύθυνση.

Ας ελπίσουμε ότι ένας ευρύς διάλογος όλων των συμμετεχόντων μπορεί να οδηγήσει σε βελτιώσεις. 

Διαβάστε επίσης